Meniu

Kaip kovoti su geležies trūkumu?

2022-10-26

Kaip kovoti su geležies trūkumu?

Geležies stokos anemija yra dažna anemijos rūšis. Tai būklė, kai kraujyje trūksta sveikų raudonųjų kraujo kūnelių. Raudonieji kraujo kūneliai perneša deguonį į organizmo audinius.

 

Kaip matyti iš pavadinimo, geležies stokos anemija atsiranda dėl nepakankamo geležies kiekio. Neturėdamas pakankamai geležies, organizmas negali pagaminti pakankamai raudonųjų kraujo kūnelių medžiagos, leidžiančios jiems pernešti deguonį (hemoglobino). Dėl geležies stokos anemijos galite būti pavargę ir sunkiai kvėpuoti.

 

Geležies stokos anemiją paprastai galima ištaisyti geležies papildais. Kartais dėl geležies stokos anemijos reikia atlikti papildomus tyrimus ar taikyti papildomą gydymą, ypač jei gydytojas įtaria, kad kraujuojate iš vidaus. Toliau šiame straipsnyje išsamiau gilinamės į geležies trūkumą, jo priežastis ir gydymo būdus.

 

Geležies trūkumo simptomai

 

Jei organizmas neįsisavina reikiamo geležies kiekio, jam ima trūkti geležies. Simptomai pasireiškia tik tada, kai geležies trūkumas perauga į geležies stokos anemiją - būklę, kai geležies atsargos organizme yra tokios mažos, kad nepakanka normalių raudonųjų kraujo kūnelių, kurie galėtų veiksmingai pernešti deguonį. Simptomai:

 

  • nuovargis;

  • silpnumas;

  • galvos svaigimas;

  • galvos skausmas;

  • glositas (liežuvio uždegimas);

  • blyški oda ir nagai. 

Kokios yra geležies stokos anemijos priežastys?

 

Geležies trūkumas yra bene dažniausias anemijos šaltinis. Yra daug priežasčių, dėl kurių žmogui gali trūkti geležies. Toliau aptariame pagrindines jų.

 

Mityba. Ilgesnį laiką valgant per mažai geležies, jos pradeda trūkti jūsų organizme. Daug geležies yra tokiuose maisto produktuose kaip mėsa, kiaušiniai ir kai kurios žalialapės daržovės. Kadangi geležis labai svarbi spartaus augimo ir vystymosi laikotarpiu, nėščioms moterims ir mažiems vaikams gali prireikti dar daugiau geležies turinčių maisto produktų.

 

Nėštumas arba kraujo netekimas dėl menstruacijų. Stiprus menstruacinis kraujavimas yra dažna vaisingo amžiaus moterų geležies stokos anemijos priežastis. Taip pat ir nėštumas, nes šiuo laikotarpiu jūsų organizmui reikia daugiau geležies, kad kūdikiui susidarytų pakankamai deguonies.

 

Vidinis kraujavimas. Tam tikros medicininės būklės sukelia vidinį kraujavimą, kuris gali būti geležies stokos anemijos priežastis. Pavyzdžiui, skrandžio opa, storosios žarnos ar žarnyno polipai arba storosios žarnos vėžys. Reguliarus tam tikrų skausmą malšinančių vaistų, tarkim, aspirino, vartojimas taip pat gali sukelti kraujavimą skrandyje.

 

Nesugebėjimas pasisavinti geležies. Tam tikri sutrikimai ar operacijos, kurie turi įtakos žarnynui, taip pat gali sutrikdyti geležies pasisavinimą jūsų organizme. Net jei su maistu gaunate pakankamai geležies, celiakija arba žarnyno operacija, pavyzdžiui, skrandžio šuntavimas, gali apriboti geležies kiekį, kurį jūsų organizmas gali pasisavinti.

 

Endometriozė. Jei sergate endometrioze, per menstruacijas galite gausiai netekti kraujo. Galite net nežinoti, kad sergate endometrioze, nes ji paslėpta pilvo ar dubens srityje už gimdos ribų.

 

Genetika. Kai kurios būklės, pavyzdžiui, celiakija, dėl kurių gali būti sunku pasisavinti pakankamai geležies, perduodamos šeimoje. Taip pat yra genetinių būklių ar mutacijų, kurios gali padidinti problemą. 

 

Kokią mitybą rinktis?

 

Jei geležies stokos anemiją iš dalies lemia jūsų mityba, šeimos gydytojas patars, kuriuose maisto produktuose gausu geležies, kad galėtumėte jų valgyti daugiau. Jei jums sunku įtraukti geležį į savo mitybą, galite būti nukreipti pas dietologą specialistą.

 

Daugiau valgykite ir gerkite:

 

  • tamsiai žalių lapinių daržovių;

  • grūdų ir duonos, kuriuose yra daugiau geležies (praturtintų);

  • mėsos;

  • džiovintų vaisių, pavyzdžiui, abrikosų, slyvų ir razinų;

  • ankštinių daržovių (pupelių, žirnių ir lęšių).

 

Valgykite ir gerkite mažiau:

 

  • arbatos;

  • kavos;

  • pieno ir pieno produktų;

  • maisto produktų, kuriuose yra daug fitino rūgšties, pavyzdžiui, pilno grūdo grūdų, kurie gali trukdyti organizmui įsisavinti geležį iš kitų maisto produktų ir tablečių.

 

Dideli šių maisto produktų ir gėrimų kiekiai apsunkina geležies įsisavinimą jūsų organizme.

 

Ką reikia žinoti apie geležies tabletes?

 

Gydytojas gali rekomenduoti vartoti geležies tabletes, kurios padės padidinti geležies kiekį. 

 

Nevartokite šių tablečių prieš tai nepasitarę su gydytoju. Geležies tablečių vartojimas gali sukelti šalutinį poveikį, įskaitant skrandžio sutrikimus, vidurių užkietėjimą ir viduriavimą. Jei geležies papildai vartojami skysčio pavidalu, jie gali nudažyti jūsų dantis.

 

Geležies tablečių šalutinį poveikį galite sumažinti imdamiesi šių veiksmų:

 

  • Pradėkite vartoti pusę rekomenduojamos dozės. Palaipsniui didinkite iki visos dozės.

  • Geležį vartokite dalimis. Pavyzdžiui, jei kasdien vartojate dvi tabletes, vieną išgerkite ryte per pusryčius, o kitą - po vakarienės.

  • Geležį vartokite su maistu (ypač su vitaminu C, pvz., stikline apelsinų sulčių, kad organizmas lengviau įsisavintų geležį).

  • Jei vienos rūšies geležies tabletės sukelia šalutinį poveikį, kreipkitės į gydytoją dėl kitos rūšies.

  • Jei geležį vartojate ne tablečių, o skysčio pavidalu, nukreipkite jį į burnos galą. Tai neleis skysčiui nudažyti dantų. Taip pat galite valyti dantis po vaisto vartojimo, kad išvengtumėte dėmių.

Rašyti komentarą

Captcha