Meniu

Vitaminas B6

Vitamino B6 (piridoksolio) aktyvumu pasižymi 3 piridino junginiai: piridoksolis, piridoksalis, piridoksaminas.

Vitaminas B6 – balta kristalinė medžiaga, gerai tirpstanti vandenyje ir etanolyje, blogai – kituose organiniuose tirpikliuose. Šis vitaminas atsparus šarmų, rūgščių ir temperatūrų poveikiui, bet greitai suyra, veikiamas dienos šviesos arba ultravioletinės spinduliuotės. Vitamino B6 kofermentines funkcija atlieka fosforilinti piridoksalis ir piridoksaminas: piridoksalio fosfatas (PLP), piridoksamino fosfatas (PMP). Pagrindinis vitamino B6 kofermentas – piridoksalio fosfatas. Jis susidaro daugelyje audinių, katalizuojant piridoksalkinazei.

Piridoksalio fosfatas

Piridoksalio fosfatas yra transferazių, liazių, izomerazių kofermentas ir dalyvauja aminorūgščių metaboliniuose procesuose: peramininimo, dekarboksilinimo, racemizacijos ir daugelyje aminorūgščių šoninių grandinių modifikacijų. Nuo vitamino B6 priklauso aminorūgščių apykaita ir pasisavinimas ląstelėje. Svarbesni biocheminiai procesai, kurių metu dalyvauja piridoksalio fosfatas, yra peramininimo reakcijos, aminorūgščių dekarboksilinimo reakcijos, sfingolipidų sintezė, glikogenolizė, nikotino rūgšties (vitamino PP) sintezė, d-aminolevulino rūgšties sintezė, serino ir treonino deamininimas ir kt. Vitamino B6 avitaminoze sergama retai. Ją dažniausiai sukelia tam tikri vaistai, žinomi kaip vitamino B6 antivitaminai. Kai trūksta vitamino B6, pažeidžiama oda (atsiranda simetrinių odos uždegimų, dažniausiai apie burną, akis, skruostuose), nervų sistema, širdies ir kraujagyslių sistema, kepenys. Hipovitaminozė būna, kai susilpnėja ar pakinta žarnyno bakterijų sudėtis, vartojant vitamino B6 antivitaminus, padidėjus vitamino B6 poreikiui organizme. Vitamino B6 randama gyvūniniuose produktuose (mėsoje, kiaušinio trynyje) ir augaliniuose produktuose (ankštinėse kultūrose, bulvėse, duonoje).

Rekomenduojama vitamino B6 paros dozė – 1,8–2,2 mg. Ji priklauso nuo baltymų kiekio maiste. Vartojant 100 g baltymų per dieną, vitamino B6 reikia gauti 1,4–2,0 mg. Nėštumo metu rekomenduojama dozę padidinti 0,5–0,6 mg per parą. Taip pat jo daugiau reikia žmonėms, dirbantiems sunkų fizinį darbą, vartojantiems daug baltymų ar vaistų.

Rašyti komentarą

Captcha