Klausimyno dėl obstrukcinės miego apnėjos vertinimo rekomendacijos, skirtos gydytojams, atliekantiems vairuotojų arba kandidatų į vairuotojus sveikatos patikrą

2017-07-14 | Ligos.lt

Obstrukcinės miego apnėjos sindromas

Pastaraisiais metais nustatyta, kad obstrukcinės miego apnėjos sindromas (OMAS) yra vienas motorinių transporto priemonių eismo įvykius sukeliančių rizikos veiksnių [1].

Didesnė rizika sukelti eismo įvykį yra asmenimis, sergantiems vidutinio sunkumo arba sunkiu OMAS, tačiau parenkant tinkamą OMAS gydymą šią riziką galima sumažinti [2]. OMAS (G47.32 pagal TLK-10-AM) yra dažniausia kvėpavimo sutrikimų priežastis miego metu [3]. Jo paplitimas nėra tiksliai žinomas, tačiau manoma, kad išsivysčiusiose šalyse apie 4 proc. vidutinio amžiaus vyrų ir 2 proc. vidutinio amžiaus moterų serga šiuo sindromu [4]. Taip pat sergamumas OMAS didėja dėl nutukimo plitimo išsivysčiusiose šalyse, nes apie 70 proc. sergančiųjų turi antsvorį [5]. Sergantiesiems OMAS miego metu dėl dalinio ar visiško virš balso plyšio esančių minkštųjų audinių subliūškimo atsiranda kvėpavimo pauzės.

Organizmas, bandydamas apsisaugoti nuo „uždusimo“, žadina sergantįjį, taip kvėpavimo pauzės nutraukiamos žadinimo (mikroprabudimo) arba atsibudimo epizodų. Miegas tampa fragmentuotu, nekokybišku, sergantieji būna mieguisti, prastėja jų dėmesys ir reakcija. OMAS turėtų įtarti kiekvienas gydytojas pagal anamnezės duomenis, paciento anatominę sandarą, gretutines ligas. Diagnozė turėtų būti patikslinta specializuotame tyrimų centre, atliekant viso nakties miego laikotarpio respiracinę poligrafiją ir/ar polisomnografiją. Pagal tyrimo rezultatus nustatomas OMAS sunkumas. Vidutinio sunkumo OMAS nustatomas, kada objektyviu tyrimu (viso nakties miego laikotarpio respiracinės poligrafijos ir/ar polisomnografijos) patvirtinamas apnėjų ir hipopnėjų per valandą skaičius (apnėjos ir hipopnėjos indeksas) nuo 15 iki 29, o sunkus OMAS – kai apnėjų ir hipopnėjų indeksas yra 30 arba didesnis; abiem atvejais pasireiškia pernelyg didelis mieguistumas dieną [1]. Pagal ligos sunkumą ir galimas jos priežastis sudaromas individualus gydymo planas. Gydymo efektyvumą vertina gydytojai specialistai.

Klausimynas dėl obstrukcinės miego apnėjos

Vairuotojų sveikatos tikrinimo reikalavimų ir tvarkos aprašas yra papildytas priedu – „Klausimynu dėl obstrukcinės miego apnėjos“ [6]. Šis klausimynas yra parengtas pagal Europos komisijos 2013 m. rekomendacijas vairuotojams, sergantiems OMAS [2]. Klausimyną privalo užpildyti kiekvienas asmuo, kuris kreipiasi dėl sveikatos patikrinimo prieš išduodant arba atnaujinant vairuotojo pažymėjimą.

Reikia atkreipti dėmesį, kad klausimyną sudaro dvi dalys – Klausimynas dėl OMAS ir Epworth mieguistumo skalė. Jos yra vertinamos kartu. Klausimyno vertinimą atlieka gydytojas.

Epworth mieguistumo skalė

Prašome užpildyti Epworth mieguistumo skalę, skirtą tikimybei, kad Jūs užsnūsite ar užmigsite, esant situacijoms, pateiktoms toliau esančioje lentelėje, neatsižvelgiant į nuovargį, įvertinti. Atsakymai turi apibūdinti Jūsų šių dienų gyvenimo būdą. Jeigu Jūs paskutiniu laiku nebuvote tokiose situacijose, pabandykite įsivaizduoti, kaip jose jaustumėtės. Į lentelės balų skiltį įrašykite vieną iš skalėje pateiktų labiausiai kiekvienai situacijai tinkančių skaičių:

0 = niekada nesnaudžiu

1 = nedidelė galimybė užsnūsti

2 = vidutinė galimybė užsnūsti

3 = didelė galimybė užsnūsti

Svarbu įvertinti situaciją kuo tiksliau:

Jeigu susumavus balus yra surenkama 10 ir daugiau balų, tikėtina, kad asmuo, užpildęs klausimyną, gali sirgti vidutinio sunkumo arba sunkiu OMAS. Reikia informuoti, kad iki patikslintos diagnozės nustatymo jie turi nevairuoti ir yra nukreipiami į gydymo įstaigas, turinčias galimybę ir licenciją atlikti reikiamus tyrimus OMAS diagnozei patvirtinti ar paneigti bei įvertinti gydymo efektyvumą. Pastarosios gydymo įstaigos gydytojas pulmonologas arba neurologas sprendžia dėl asmens ištyrimo, skirdamas viso nakties miego laikotarpio respiracinę poligrafiją ir/ar polisomnografiją, kitus reikiamus tyrimus, bei pateikia išvadą dėl OMAS diagnozės, jos sunkumo, reikalingo gydymo ir jo veiksmingumo.

Tinkamumo vairuoti vertinimas

Vairuotojo pažymėjimas gali būti išduodamas kandidatams į vairuotojus arba vairuotojams, jei neserga OMAS, įtariamas arba nustatytas tik lengvas OMAS ar diagnozuotas vidutinio sunkumo arba sunkus OMAS, bet turi oficialų gydymo įstaigos (turinčios galimybę ir licenciją atlikti reikiamus tyrimus OMAS diagnozei patvirtinti ar paneigti bei įvertinti gydymo efektyvumui), dokumentą, patvirtinantį, kad asmuo pakankamai kontroliuoja savo sutrikimą, laikosi tinkamo gydymo režimo ir kad jų mieguistumas (jei buvo) pagerėjo [1]. Besigydančių kandidatų į vairuotojus arba vairuotojų, kuriems diagnozuotas vidutinio sunkumo arba sunkus OMAS, sveikata reguliariai tikrinama gydymo įstaigose, turinčiose galimybę ir licenciją atlikti reikiamus tyrimus OMAS diagnozei patvirtinti ar paneigti bei įvertinti gydymo efektyvumui, ne rečiau kaip kas trejus metus 1 grupės vairuotojams ir ne rečiau kaip kas vienerius metus 2 grupės vairuotojams, siekiant nustatyti gydymo režimo laikymosi lygį, poreikį tęsti gydymą ir gero nuolatinio budrumo lygį [1].

Pasveikimo kriterijai

Nors OMAS yra lėtinė liga, yra atvejų, kada sergantiesiems pasikeičia ligos sunkumas (pvz., iš sunkaus ar vidutinio sunkumo tampa lengvas) ar net pasveiksta. Tai dažniausiai susiję su kūno masės sumažėjimu. Tokiu atveju asmenys turi būti nukreipti gydytojo pulmonologo arba neurologo konsultacijai, kuris objektyvaus tyrimo metu turi paneigti buvusią diagnozę, atliekant viso nakties miego laikotarpio polisomnografiją.

GYDYMO ĮSTAIGOS, TURINČIOS GALIMYBĘ IR LICENCIJĄ ATLIKTI REIKIAMU TYRIMUS OMAS DIAGNOZEI PATVIRTINTI AR PANEIGTI BEI ĮVERTINTI GYDYMO VEIKSMINGUMĄ

1. Lietuvos sveikatos mokslų universiteto ligoninė Kauno klinikos

2. Vilniaus universiteto ligoninės Santariškių klinikos

3. Klaipėdos universitetinė ligoninė

4. Respublikinė Klaipėdos ligoninė

"Lietuvos gydytojo žurnalas" Ekspertų rekomendacijos 2016/2017m.