Meniu

Vandenyje tirpūs vitaminai

Vitaminas C (askorbo rūgštis)
Pagrindinis vitamino C šaltinis yra maistas. Vitaminas C yra stiprus antioksidantas, todėl svarbus daugeliui oksidacijos ir redukcijos reakcijų, apsaugo vit. A, E, B1, B2, folio rūgštį ir biotiną nuo oksidacijos, padidina Fe absorbciją, stiprina organizmo imunitetą, stabdo aterosklerozę. Vitaminas C būtinas tulžies gamybai, vaistų bei kancerogenų metabolizmui.
Pasitaiko hipovitaminozės atvejų vietovėse, kur kasdieniame maiste trūksta šviežių daržovių ir vaisių. Tai pasireiškia blogu žaizdų gijimu, silpnumu, nuovargiu, kraujavimu iš dantenų.
Rekomenduojama suvartoti 60 mg vitamino C per dieną. Rūkantiesiems vitamino C poreikis padidėja iki 80 mg / d.
Manoma, kad didelės vitamino C (1–10 g / d.) dozės gali užkirsti kelią peršalimui. Nėra jokių įrodymų, patvirtinančių šią hipotezę. Vitaminas C ligos išvengti nepa-deda, tačiau ją palengvina ir sutrumpina trukmę. Vartojamas dideliais kiekiais gali sukelti viduriavimą, o ilgainiui padidinti inkstų oksalatinių akmenų susidarymo riziką.
Vitamino C maistiniai šaltiniai (mažėjančia tvarka)
Malpigijos, erškėtrožės, aktinidijos, guavos, petražolės, juodieji serbentai, paprikos, brokoliai, briuseliniai kopūstai, kiviai, braškės, apelsinai, citrinos.

 

Vitaminas B1 (tiaminas)
Tiaminas įeina į daugelio fermentų kofermentų sudėtį: dalyvauja pagrindiniuose metabolizmo procesuose angliavandeniams, baltymams ir riebalams virstant energija; reikalingas gliukozei paversti riebalinėmis rūgštimis. Vartojant daug rafinuotų angliavandenių išsivysto hipovitaminozė. Vartojant produktus, kuriuose gausu tiaminazių (žuvys, jūros produktai), taip pat pradeda trūkti tiamino. Tiamino rezorbciją sutrikdo alkoholio, tabako, kavos vartojimas, produktai, turintys citrinos rūgšties. Avitaminozė paprastai skirstoma į kardialinę ir neurologinę. Jos retai pasireiškia kartu. Kardialinė – ūmi, pasireiškianti širdies ir kraujagyslių nepakankamumu, dažnu pulsu, periferinėmis edemomis, širdies išsiplėtimu. Neurologinei avitaminozei būdinga lėtinė ligos forma, kurią lydi progresuojanti periferinė neuropatija.
Tiamino maistiniai šaltiniai
Rupaus malimo duona, mielės, ankštiniai, riešutai, kiauliena ir subproduktai, avižinės, kvietinės, grikių kruopos.
Rekomenduojama paros norma (RPN) – 1,2–1,6 mg / d.

 

Vitaminas B2 (riboflavinas)
Riboflavinas įeina į dviejų svarbių oksidatorių – kofermentų sudėtį, kurie dalyvauja daugelyje oksidacijos ir redukcijos reakcijų, katalizuoja Krebso ciklo metabolinius procesus.
Vitaminas B2 palaiko normalią odos ir gleivinių funkciją, yra svarbus regėjimui. Jis dalyvauja regimosios purpuros apykaitoje, kuri apsaugo tinklainę nuo perteklinio ultravioletinių spindulių poveikio. Veikia riebalų įsisavinimą ir sintezę. Riboflavinas svarbus ir raudonųjų kraujo kūnelių formavimuisi, kaulų čiulpų funkcijai. Dalyvauja Fe absorbcijoje.
Rekomenduojama paros norma (RPN) – 1,4–1,7 mg / d. Nedidelis vitamino kiekis gaminamas žarnyne (sintezuoja bakterijos). Daugiau vitamino reikia nėštumo laikotarpiu, taip pat vartojant kontraceptinius preparatus.
Trūkstant vitamino B2 atsiranda įtrūkimų burnos bei lytinių organų gleivinėje, stomatitas, cheiliozė, glositas ir „raudonas liežuvis“, seborėja, pažeidžiama ragena.
Riboflavino trūkumas dažnai siejamas su vitamino B6, niacino, folinės rūgšties stygiumi.
Vitamino B2 maistiniai šaltiniai
Pienas ir jo produktai (išskyrus sviestą), kiaušiniai, kepenys, inkstai, alaus mielės, lapinės daržovės. Nemažai jo yra grikių kruopose, kviečiuose, migdoluose, sojos pupelėse. Riboflavinas yra nestabilus, ypač ultravioletiniams saulės spinduliams.

 

Vitaminas PP (niacinas)
Niacinas dar žinomas kaip nikotinamidas ar nikotino rūgštis – abu gaunami su maistu, tačiau pasižymi skirtingomis fiziologinėms funkcijoms. Maždaug 50 proc. niacino organizme sintetinama iš aminorūgšties triptofano. 60 mg triptofano yra lygus 1 miligramui niacino. Kartu su vitaminu B2 įeina į fermentų sudėtį. Niacino trūkumas sukelia pelagrą – ligą, pasireiškiančią diarėja, demensija, dermatitu.
- Dermatitas – uždegiminė odos reakcija į saulės šviesą. Dažniausiai pažeidžiama kaklo sritis.
- Viduriuojant dažnai būna liežuvio uždegimas.
- Demencijos simptomai svyruoja nuo lengvų psichikos ir orientacijos sutrikimų iki manijos pasireiškimo ar net psichozės. Didesnės dozės gali sukelti hipotenziją.
1–2 g / parą dozės skiriamos hipertrigliceridemijai ir hipercholesterolemijai gydyti.
Neviršyti RPN sergantiesiems podagra.
Maisto produktai, kuriuose daug niacino: jautiena, kiauliena, vištiena, kvietiniai  miltai, kukurūzų miltai, kiaušiniai, pienas. Rekomenduojama paros norma (RPN) – 15–18 mg / d.

 

Folio rūgštis
Folio rūgštis (pteroilglutamato rūgštis) yra sintetinė vitamino forma, natūralioje aplinkoje žinoma kaip folatai. Folatai būtini baltymų, DNR ir RNR gamybai. Kartu su vitaminu B12 folio rūgštis reikalinga ir raudonųjų kraujo kūnelių gamybai.
Vitamino trūkumas sukelia megaloblastinę anemiją. Dažnai tai būna antrinė hipovitaminozė, sukelta malabsorbcijos, tam tikrų vaistų vartojimo, nėštumo pabaigoje, sergant kai kuriomis ligomis, įskaitant leukemiją. Taip pat gali būti nevaisingumo, viduriavimo priežastis. Įrodyta, kad papildomai vartojant folio rūgšties, sumažėja nervinio vamzdelio vystymosi defektai. Didelės dozės mažina homocisteino koncentraciją plazmoje.
Nuolatinis prieštraukulinių vaistų vartojimas siejamas su folatų trūkumu. Taip pat vaistai, turintys poveikį folatų metabolizmui: citotoksiniai chemoterapiniai preparatai (metotreksatas, aminopterinas), antimaliariniai (pirimetaminas) ir antibakteriniai (kotrimoksazolis).
Dažniausiai folio rūgšties trūksta valgant mažai vaisių ir daržovių, taip pat kelis kartus juos apdorojant termiškai.
Folio rūgšties maistiniai šaltiniai (viena porcija – 50–100 mikrogramų)
Briuseliniai kopūstai, brokoliai, kopūstai, žiediniai kopūstai, avinžirniai, šparaginės pupelės, salotos „Iceberg“, pupelės, žirniai.
Rekomenduojama paros norma (RPN) – 300 μg / d. Nėščiosioms ir moterims, vartojančioms kontraceptikus, – 400 μg / d.

 

Vitaminas B6 (piridoksinas)
Vitaminas B6 dalyvauja aminorūgščių, hormonų metabolizmo, eritropoezės procesuose, taip pat yra būtinas imuninei sistemai, svarbus polinesočiųjų riebalų rūgščių ir angliavandenių apykaitai.
Vitamino B6 trūkumas nustatomas retai. Hipovitaminozė dažniau pasireiškia dėl malabsorbcijos, dializės, alkoholio vartojimo. Vitamino B6 trūkumo simptomai: burnos ir liežuvio uždegimas, lūpų kampučių sutrūkinėjimai. Periferinė neuropatija gali būti vitamino B6 trūkumo požymis, tačiau gali trūkti ir kitų vitaminų, pvz., B1. Dėl vitamino B6 stygiaus sutrinka hemosintezė, išsivysto sideroblastinė (mikrocitinė, hipochrominė) anemija.
Vitamino B6 maistiniai šaltiniai
Mėsa, žuvis, rupaus malimo duona, kruopos, bananai, riešutai, ankštiniai augalai, mielės, pieno produktai.
Rekomenduojama paros norma (RPN) – 1–1,4 mg / d.

 

Vitaminas B12 (kobalaminas)
Vitaminas B12 (kobalaminas) yra vienintelis vitaminas, esantis tik gyvūninės kilmės produktuose. Didelį vitamino poreikį jaučia alkoholizmu bei kepenų ligomis sergantieji, taip pat nėščios moterys. Vitaminui B12 žarnyne rezorbuotis trukdo balastinės medžiagos, pavyzdžiui, obuoliuose bei vaisių sultyse esantis pektinas. Jūros dumbliuose, raugintuose kopūstuose ar jogurte yra tokių pat bakterijų kaip ir žarnyne, kurios gali gaminti vitaminą B12, tačiau mažai.
Vitamino B12 trūkumo požymiai: esant šio vitamino stygiui dažniausiai susergama anemija (megaloblastine). Be to, gali kilti ir neurologinių problemų. Vitamino B12 stokos anemija būdinga griežtiems vegetarams, taip pat esant skurdžiam maisto racionui. Vitamino B12 pradeda trūkti, kai sumažėja ar nėra jo rezorbcijai būtinos medžiagos, vadinamos vidiniu (Kastlio) faktoriumi. Tai būdinga sergant skrandžio gleivinės uždegimais, skrandžio vėžiu, po dalinio ar visiško skrandžio pašalinimo, taip pat jį dirginant, ypač alkoholiu. Kartais sutrinka vitamino B12 įsisavinimas žarnyne (dėl klubinės žarnos uždegiminio ar navikinio pažeidimo).
Vitamino B12 maistiniai šaltiniai
Mėsa ir mėsos produktai, kiaušiniai, pienas ir pieno produktai, žuvis ir žuvies produktai, mielės.
Rekomenduojama paros norma – 3 μg / d.

 

Vitaminas H (biotinas)
Biotiną gamina bakterijos ir mielės. Jis gaunamas su maistu, šiek tiek jo gamina žarnyno bakterijos. Biotinas dalyvauja angliavandenių ir riebalų apykaitoje.
Biotino trūkumas dažnai pasireiškia pacientams, maitinamiems parenteriniu būdu. Simptomai: odos pleiskanojimas, liežuvio uždegimas, plaukų slinkimas, anoreksija, depresija ir hipercholesterolemija. Biotino trūkumą gali sukelti dideliais kiekiais valgomi žali kiaušinių baltymai, turintys avidino – medžiagos, kuri suardo biotiną.
Svarbu vartoti termiškai apdorotus kiaušinius.
Biotino maistiniai šaltiniai
Kepenys, inkstai, pienas, pieno produktai, kiaušiniai, kukurūzai, avižos, žirniai. Paros norma nenustatyta, nes šio vitamino pakankamai gamina žarnyno bakterijos.

 

Pantoteno rūgštis
Labai svarbi angliavandenių ir lipidų apykaitai.
Trūkumo požymiai: pėdų deginimo pojūtis, depresija, nuovargis, vėmimas, raumenų silpnumas.
Pantoteno rūgšties maistiniai šaltiniai
Beveik visi maisto produktai: mielės, subproduktai, žemės riešutai, mėsa, kiaušiniai, žalumynai.
Rafinuotuose maisto produktuose šio vitamino nėra.
Rekomenduojama paros norma (RPN) – 5–7 mg / d.

Komentarai

  • Auris

    čia aišku ne visai į temą, nes vitaminų tirpumas vandenyje - tiesiog toks jų mokslinis vadinimas, bet aš geriu vitaminus kurie tikrąja to žodžio prasme tirpsta vandenyje :) jie vadinasi "12 vitamines yves ponroy" ir labai gerai atstato energiją - panašiai kaip redbull, tik nekenkia sveikatai :) deja, kol kas pavyksta rasti jų tik efarma vaistinėje, kuri yra kalvarijų gatvėje - antakalnyje, kur gyvenu, niekas neturi...

Rašyti komentarą

Captcha