Meniu

Vaisiai ir daržovės

Ši maisto produktų grupė, praturtinta angliavandeniais, vitaminais, mineralinėmis medžiagomis, pasižymi geru skoniu ir aromatu. Savo sudėtyje jie turi cheminių aktyvių junginių, kurie padeda geriau virškinti ir įsisavinti maistines medžiagas. Chlorofilas suteikia žalią ir melsvai žalią spalvą, karotinoidai – geltoną ir oranžinę; flavonoidai – raudoną ir avietinę. Todėl vaisiai ir daržovės yra labai svarbūs dietiniam maitinimui. Ši maisto produktų grupė išsiskiria savo maistine verte, kuri daug mažesnė, nei kitų maisto produktų. Tačiau vaisiai ir daržovės padeda apsaugoti nuo vėžio, širdies ir kraujagyslių ligų, divertikulito, kataraktos. (žr. „Biologiškai aktyvių maisto produktų sudedamosios dalys“).

 

Daržovės. Pagal augimo būdą daržovės skirstomos į: gumbavaisius (bulvės, bulvinės saulėgrąžos (topinambai), šakniavaisius (morkos, burokėliai, ridikai, ridikėliai, ropės, petražolės, griežčiai, salierai), salotines ir špinatines daržoves (salotos, špinatai, rūgštynės ir mangoldai), pomidorines (pomidorai, paprikos, baklažanai), ankštines ir grūdines daržoves (pupos, pupelės, žirniai, lęšiai, cukriniai kukurūzai), prieskonines daržoves (agurklės, bazilikai, krienai).
Pagal sveikatinamąjį poveikį daržovės skirstomos į:
- kopūstines (baltagūžiai, raudongūžiai, savojos, briuseliniai, žiediniai, pekino kopūstai, brokoliai, kaliaropės);
- ankštines (pupos, pupelės, žirniai, lęšiai, soja);
- tamsias žalialapes (špinatai, gūžinės, cikorinės salotos, brokoliai, briuseliniai kopūstai);
- tamsias oranžines (morkos, pomidorai, paprikos);
- lelijines (porai, česnakai, svogūnai).
Rekomenduojama suvalgyti ne mažiau kaip 3–5 porcijas per dieną; šviežios daržovės turėtų sudaryti 2 / 3 per dieną suvalgomų daržovių. Rekomenduojamų porcijų dydžiai: 100 g šviežių daržovių, 100 g virtų daržovių, stiklinė (180 g) daržovių sulčių (nerekomenduojama vartoti vienos rūšies sultis kasdieną).

 

Vaisiai. Vaisiuose yra gausu maistinių skaidulų, C, P, B grupės vitaminų, provitamino A – karotino, mineralinių druskų (ypač kalio), įvairių mikroelementų. Ypač svarbūs citrusiniai vaisiai.
Rekomenduojama suvalgyti 2–3 vaisių porcijas per dieną. Porcijos dydis: 1 / 2 puodelio (125 g) smulkintų, virtų ar konservuotų vaisių, 1 puodelis (100 g) uogų, stiklinė (180 g) vaisių sulčių, 1 vidutinio dydžio (100 g) vaisius.

Rašyti komentarą

Captcha