Meniu

Dieta nutukimui gydyti

Nutukimu vadinamas liguistas kūno masės padidėjimas dėl per gausaus riebalų susikaupimo jo audiniuose. Nutukimo priežastys kompleksinės.

Alimentinė. Kūno masė padidėja per gausiai maitinantis, per mažai sunaudojant energijos. Nutunkama, kai su maistu gaunama daugiau kalorijų, negu jų išeikvojama energijai; maisto medžiagų perteklius virsta riebalais. 60–90 proc. atvejų nutukimo priežastis – persivalgymas. Daugelis žmonių, norėdami nusiraminti, stresą malšina valgymu. Valgant labai kaloringą maistą smegenyse gaminasi serotoninas – medžiaga, slopinanti stresą. Tokie žmonės dažniausiai dar ir per mažai juda.

Metabolinė. Tai endokrininės sistemos sutrikimai, kai kaupimo procesai organizme aktyvesni, o deginimo, aktyvacijos – silpni. Tai būdinga sergant tam tikromis ligomis: esant Kušingo sindromui, skydliaukės hiposekrecijai. Sergant kasos piktybiniu naviku – insulinoma, kasa gamina per daug insulino, todėl kraujyje sumažėja gliukozės kiekis ir nuolat jaučiamas alkis. Taip pat nutukimas gali atsirasti, kai dėl traumų, auglių ar infekcijų pažeidžiamos tam tikros galvos smegenų sritys.

Genetinė. Polinkį į nutukimą iš dalies lemia paveldimumas ir konstitucinės orga-nizmo savybės. Paveldimas yra ne nutukimas, bet polinkis tukti. Genetinį polinkį tukti sąlygoja tai, kaip žmogus absorbuoja ir metabolizuoja maistą.
Yra duomenų, kad per mažas svorio prieaugis nėštumo laikotarpiu prognozuoja vaisiaus tikėtiną polinkį tukti suaugusio amžiaus.
Sumažėjus svoriui, pagerėja sveikatos rodikliai:
• sumažėja sistolinis ir diastolinis kraujospūdis;
• sumažėja gliukozės kiekis kraujyje nevalgius;
• sumažėja bendro cholesterolio kiekis ir padidėja DTL cholesterolio kiekis kraujyje.
Veiksmingiausias nutukimo gydymas yra daugiaplanis. Pirmas svarbus žingsnis gydant nutukimą – kiekvieno asmens sveikatos būklės įvertinimas:
• svorio priaugimo anamnezė, bandymai mažinti antsvorį;
• maisto vartojimas, mėgstami maisto produktai, maitinimosi įpročiai;
• fizinio aktyvumo lygis;
• motyvacijos laipsnis (ar asmuo pasirengęs tai keisti);
• tinkamas gydymo būdas.
Surinkus informaciją parengiamas gydymo planas (pageidautina tai daryti su paciento pagalba).

 

Dietinė mityba
Mitybos planavimo tikslai ir priemonės nutukusiems pacientams turėtų būti numatyti individualiai:
• tinkamai sumažinti energijos suvartojimą;
• užtikrinti organizmo aprūpinimą visomis reikalingomis maistinėmis medžiagomis;
• derinti mitybą atsižvelgiant į kiekvieno paciento sveikatą;
• derinti mitybą su paciento gyvenimo stiliumi.

 

Sveikos mitybos sąvoka arba sumažinto riebalų kiekio dieta
Remiantis „Sveikos subalansuotos mitybos“ rekomendacijomis, dienos raciono energinė vertė gali būti sumažinta ribojant ypač kaloringų, riebių maisto produktų vartojimą, per dieną suvalgant daugiau kaip 5 porcijas vaisių ir daržovių, taip pat padidinant mažai smulkintų grūdų, liesos mėsos ar žuvies, neriebių pieno produktų vartojimą. Šis režimas leidžia laipsniškai mažinti svorį – 0,5–1,0 kg / savaitę. Tokiu būdu formuojasi ilgalaikiai valgymo įpročiai ir pozityvi pacientų motyvacija. Laikantis greito lieknėjimo dietų, ilgalaikis poveikis neįmanomas.

 

Mažo angliavandenių kiekio dietos
Mažo angliavandenių kiekio dieta, daugiau žinoma kaip padidinto baltymų kiekio dieta, siūlo suvartoti mažiau kaip 40 g /d. angliavandenių. Didelio susidomėjimo šiomis dietomis sulaukta dėl plačiai išpopuliarintos ir tariamai sėkmingos Atkinso dietos, kuri pataria pradiniame 2 savaičių etape sumažinti angliavandenių suvartojimą (< 20 g per dieną), valgant neribotus baltymų kiekius, įskaitant paukštieną, žuvį, kiaušinius, raudoną mėsą, taip pat riebalus, pavyzdžiui, sviestą, alyvuogių aliejų. Mažinant antsvorį patariama ir toliau laikytis angliavandenių apribojimo rekomendacijų, bet ne taip griežtai.
Mažai angliavandenių turinčios dietos leidžia sumažinti svorį didesnėmis apimtimis per pirmuosius šešis mėnesius (bet ne po 12 mėnesių) nei įprastinės sumažinto riebalų kiekio dietos. Reikia atlikti tyrimus, įvertinti mitybą, širdies ir kraujagyslių ligų rizikos veiksnius bei neigiamą įtaką sveikatai.
Laikantis mažo angliavandenių kiekio dietos, riebalinis audinys skyla iki ketoninių rūgščių, kurios skatina acidozę, o daug baltymų maiste ją gilina dar labiau. Tokiu atveju rekomenduojama vartoti maisto papildą Basica.

 

Svorio mažinimo planas
Režimo ir išsamaus mitybos plano turi būti laikomasi tam tikrą laiką. Rekomenduojama, kad dienos maisto raciono energinė vertė būtų 500 kcal mažesnė, lyginant su ankstesne mityba.

 

Kalorijų skaičiavimas
Tai grindžiama paprastai – sumažinant energijos suvartojimą iki bazinės medžiagų apykaitos lygio. Kitaip tariant, gauti mažiau kalorijų, nei sudeginama. Laikantis dietų patariama mažiau valgyti, aktyviai fiziškai judėti arba tai suderinti. Visa tai palankiai veikia žmonių sveikatą. Kai kurie asmenys mėgsta skaičiuoti kalorijas kiekvieną dieną, įskaitant ir kaloringą maistą, pvz., šokoladą, traškučius, alų ir pan.

 

Labai mažo kaloringumo dietos
Jos apibrėžiamos kaip dietos, pagal kurias galima suvartoti mažiau nei 1000 kcal / d. arba mažiau kaip 400 kcal / d. Paprastai tai pramoniniu būdu pagaminti pieno gėrimai, sriubos. Nors šie produktai turėtų aprūpinti vartotoją pagrindinėmis maistinėmis medžiagomis, tačiau jų dienos davinio energinė vertė ribota. Maistą galima pasigaminti iš pieno papildant jį pakankamu mikroelementų kiekiu. Tyrimų apžvalga parodė, kad labai mažo kaloringumo dietos yra veiksmingos siekiant sumažinti svorį per trumpą laikotarpį (4–8 savaites), nors yra pacientų, kurie jų laikosi ilgesnį laiką. Kyla abejonių dėl ilgalaikės šių dietų taikymo naudos, nes greitas svorio kritimas siejamas su liesosios kūno masės mažėjimu. Be to, sunku laikytis tokių dietų ilgą laiką. Labai mažo kaloringumo dieta draudžiama asmenims, kurie serga širdies ir kraujagyslių sistemos, inkstų ar kepenų ligomis, hiperurikemija, porfirija, jei sutrikusi jų smegenų kraujotaka, psichika.

 

Fizinis aktyvumas ir elgesio terapija
Vienas veiksmingesnių būdų atsikratyti per didelio svorio – sumažinti suvartojamų kalorijų kiekį ir daugiau jų sudeginti reguliariai mankštinantis. Tokiu būdu pagerėja savijauta, sumažėja rizika susirgti diabetu, širdies ir kraujagyslių ligomis, vėžiu. Atliekant tik fizinius pratimus, svorio metimas mažiau veiksmingas, jei nesilaikoma mitybos plano. Puiku, jei šie būdai suderinami. Skatinama pradėti fizinius pratimus nuo paprasto ėjimo, o ne sporto salėse. Rekomenduojama nueiti mažiausiai 10 000 žingsnių per dieną.

 

Elgesio terapija
Norint pasiekti svorio mažinimo rezultatų, reikia keisti savo elgesio įpročius.

 

Patarimai metantiems svorį
• Eiti apsipirkti tik pavalgius ir su konkrečiu produktų sąrašu.
• Suvalgyti visą patiekalą vienu kartu ir apytikriai tuo pačiu metu.
• Patiekti maistą mažesnėse lėkštėse.
• Padėti valgymo įrankį po kiekvieno kąsnio ir ilgai kramtyti maistą.
• Mėgautis valgymo procesu.
• Nežiūrėti televizoriaus valgant.
• Baigus valgyti išeiti iš valgymo patalpos.
• Skirti alkį nuo noro valgyti.
• Vengti situacijų, kurios gali pakeisti maitinimosi planą, valgymo eigą.
• Siekti realių tikslų mažinant svorį.
• Sugalvoti tam tikras skatinimo priemones.

 

Medikamentinis nutukimo gydymas
Orlistatas mažina suvartojamų kalorijų kiekį blokuodamas virškinimo fermento lipazės poveikį. Greičiau absorbuojamos riebalų rūgštys, cholesterolis ir riebaluose tirpūs vitaminai virškinimo trakte, padidėja riebalų išskyrimas su išmatomis.

 

Bariatrinė chirurgija
Chirurginis gydymo metodas rekomenduojamas patologiniu nutukimu sergantiems asmenims (KMI > 40 kg / m2 arba 35–40 kg / m2; sergant lėtinėmis ligomis).
Skrandžio mažinimo operacijos tikslas – paveikti fiziologinį alkio ir sotumo reguliavimo mechanizmą. Atliekant operaciją suformuojamas mažesnis skrandis, todėl į jį patekęs maistas ištempia skrandžio sieneles ir greičiau sukelia sotumo jausmą. Perduodamas signalas smegenims pasiekia sotumo centrą ir noras valgyti praeina. Po operacijos reikia mažiau ir dažniau valgyti, atsisakyti alkoholio. Paprastai tokių pacientų nekamuoja nuolatinis alkio jausmas.

 

Dietinė mityba po skrandžio operacijos
Pradiniu laikotarpiu rekomenduojamos mažos skysčių ir maisto porcijos (porcijos dydis 15–30 g). Pusiau tiršto trinto maisto vartojimas laipsniškai didėja, taip pat daugiau suvalgoma mėsos, žuvies piurė, jogurtų, bulvių košės, išgeriama vaisių sulčių. Vengiama koncentruotos energijos ir maistinių medžiagų maisto šaltinių, nes per didelis jų vartojimas sukelia virškinimo trakto sutrikimus. Galima gerti skysčius tik praėjus valandai po valgio. Kasdien rekomenduojama vartoti multivitaminų papildus. Ypatingą dėmesį skirti B grupės vitaminų, ypač B12 papildams.

Rašyti komentarą

Captcha